آیا احداث سرعتگیرها در محدوده شهر قانونی می باشد؟

قانونگذار در جهت اداره کلیه امورمربوط به امر عبور و مرور همانند برنامه ریزی ، ساماندهی ترافیک در شهرها اقدام به تصویب قانون تأسیس شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور مصوب ۸/۱۲/۱۳۷۲ نموده که اصلاحاتی در این قانون در سال ۱۳۸۸ صورت گرفته است. در ماده یک این قانون وظیفه شورای مذکور را چنین بیان نموده است برنامه ریزی ، سازماندهی ،هماهنگی ، هدایت ، نظارت و انتظامات ترافیکی درشهرها می باشد .اعضای این شورا  باستناد ماده ۲ قانون مذکور متشکل از  معاون وزیر کشور ، معاون وزیر راه و …….. و فرمانده نیروی انتظامی یا معاون وی می باشد. این شورا باستناد ماده ۳ قانون در استان ها نیز دائر و متشکل از اعضای ماده یک در سطح استان می باشد و در شهرستانها باستناد ماده ۳ مکرر قانون اصلاح موادی از قانون تأسیس شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور مصوب۱۳۷۲  متشکل از مقامات ذکر شده در سطر فوق در سطح شهرستان می باشد و در بند الف ماده ۲ آیین نامه از جمله وظایف شورای ترافیک شهرستان را اجرای مصوبات شورای استان در شهرستان دانسته است. در ماده ۴ قانون مذکور بیان شده که کلیه مصوبات شورای عالی ترافیک که در چارچوب قانون و مقررات کشور باشد برای کلیه دستگاهها و نهادها و موسسات عمومی لازم الاجرا است.

هیأت وزیران در درماده ۲ دستورالعمل اجرایی اصلاح ساختار سامانه های حمل و نقل عمومی و ساماندهی حمل و نقل درون شهری مصوب ۱۳۸۵ شهرهای کشور را به چند دسته تقسیم نموده است که شهرهای کوچکی در گروه (و ) قرار می گیرند در این مصوبه آرام ساز را اینگونه تعریف نموده اند که کاهش سرعت تردد در معابر فرعی شهری بر اساس آیین نامه های مصوب. و در بند ۷ مصوبه از جمله تدابیر مورد نظر برای شهرهای گروه (و ) طراحی آرام سازی و ایمن سازی معابر برای کاهش سرعت و تصادفات بر اساس آیین نامه های مصوب دانسته است. دبیرخانه شورای ترافیک در اجرای قانون اقدام به تنظیم و آماده نمودن دستورالعملی  برای احداث سرعت گیرها در معابر شهری نموده است که پس از ابلاغ و پس از تصویب شورای ترافیک استان و شهرستان کلیه شهرداریها ملزم به انجام و بکارگیری آن شده اند .

– ابرتفاع سرعتگیر بر اساس دستورالعمل شورای ترافیک کشور می تواندبین ۵ تا ۱۰ سانتیمتر باشد.

ـ نصب دو عدد تابلو کاهش سرعت و فاصله تا سرعتگیر(که فاصله تا سرعتگیر بر اساس تعریف نوع جاده معین می گردد).

ـ استقرار سرعتگیر و نصب تابلو می بایست در مکانهایی نصب واحداث گردد که دارای دید کافی برای راننده باشد.

ـ رنگ آمیز بودن سرعتگیر و وجود دو خط عرضی قبل از سرعتگیر.

اما متأسفانه دستورالعمل صادره از شورای ترافیک کشور را کارشناسان راهنمایی و رانندگی قبول نمی دارند.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.