همیشه اوامر و نواهی مسوولین دستگاه های اجرایی به افراد زیر مجموعه خود ، موافق و مطابق با ضوابط و مقررات اداری نیست ؛ منهای این مطلب که می تواند علل متعددی را برای آن تصور کرد که البته موضوع بحث نگارنده نمی باشد ، اساسا در چنین مواردی تکلیف و وظیفه کارمندی که توسط رییس مافوق خود ، مامور به انجام دستور خلاف قانون و مقررات اداری شده ، چه می باشد .آیا باید به حکم و دستور اداری مغایر قانون ، تمکین کند یا از انجام دادن آن سرپیچی نماید ؟
مستند به ماده ۹۶ قانون مدیریت خدمات کشوری ، چنانچه کارمند دستگاه اجرایی ، حکم یا امر مقام مافوق خود را بر خلاف قوانین و مقررات اداری تشخیص دهد ، مکلف است کتبا مغایرت دستور صادره با قوانین و مقررات را به مقام مافوق خود اطلاع دهد . در صورتیکه بعد از این اطلاع، مقام مافوق کتبا اجرای دستورخود را تایید کرد ، کارمند مکلف به اجرای دستور صادره خواهد بود و از این جهت مسوولیتی متوجه کارمند مربوطه نخواهد بود و پاسخگویی با مقام دستور دهنده است .
حسین یوسفی
وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی